Verbuisde buisschroefpalen nabij spoorkruising A2 Den Bosch

Gouda, 16 december 2008 - BAM Grondtechniek installeert, naar een ontwerp van BAM Grondtechniek en BAM Infraconsult, circa 480 verbuisde buisschroefpalen ter hoogte van de spoorkruising A2 Den Bosch. De funderingspalen zijn bestemd voor mogelijke toekomstige bebouwing rondom en over de snelweg A2. De spoorkruising A2 en de fundering worden gerealiseerd door BAM Civiel in opdracht van ProRail.

BAM Grondtechniek plaatst de palen in drie stroken van twee verspringende rijen: links, rechts en in het midden van de A2. De trillingsvrije verbuisde buisschroefpalen hebben een diameter van 610 mm en een lengte van circa 27 meter. Dit type paal is in staat in de zware lokale grondslag de gewenste diepte te bereiken en grote belastingen op te nemen (draagvermogen tot 3.000 kN). Over de drie stroken palen komen drie betonnen fundatiesloven van 2,5 meter breed, 1 meter hoog en circa 130 meter lang.

De spoorkruising A2 Den Bosch maakt deel uit van het project Verbreding A2 Rondweg Den Bosch in opdracht van Rijkswaterstaat. De rondweg wordt verbreed van twee keer drie naar vier keer twee rijstroken.

BAM Civiel levert de spoorkruising inclusief de fundering medio 2009 op.

Illustraties vrij van copyright: Bronvermelding BAM / IXI Bedrijfsfotografie Hilversum