VINCI/BAM-combinatie verwerft opdracht voor pps-wegverbredingsproject A9 in Duitsland

Bunnik, 4 augustus 2011 – Het Duitse projectbureau DEGES Deutsche Einheit Fernstraßenplanungs- und -bau GmbH heeft de combinatie A9SixLanes de opdracht toegekend voor de verbreding van de snelweg A9 tussen de toerit Lederhose en de grens tussen de deelstaten Thuringen en Beieren.

A9SixLanes wordt gevormd door VINCI Concessions(47.5%), BAM PPP (47.5%) en Reinhold Meister (5%). Dit is het eerste project van het ‘A-Model’-programma, waarbij de vergoeding is gebaseerd op beschikbaarheid van de weg voor weggebruikers in plaats van op tolopbrengsten.

Het project omvat ontwerp en planning, uitvoering, onderhoud en financiering van de verbreding van de snelweg over een lengte van 46,5 kilometer (waarvan 27,5 kilometer reeds door derden is aangelegd). In beide rijrichtingen wordt over een lengte van 19 kilometer een rijbaan toegevoegd en worden infrastructurele voorzieningen gerenoveerd of vervangen.

Ontwerp en bouw zijn in handen van een bouwcombinatie, waarin Eurovia (dochteronderneming VINCI), Wayss & Freytag Ingenieurbau (werkmaatschappij BAM) en Reinhold Meister elk voor een derde deelnemen.

De bouwsom bedraagt circa € 140 miljoen.

De A9 verbindt Berlijn met Noord-Beieren en München en is van belang als noord-zuidcorridor tussen de oostelijke deelstaten en het zuidelijke deel van Duitsland. De snelweg vormt daarmee de poort naar Oostenrijk en Italië.

Nadere informatie:

• pers: drs. A.C. Pronk, +31 (0)30 659 86 21;

• analisten: drs. P.R.E. Snippe, +31 (0)30 659 87 07.