Winkel- en woonprojecten voor HBG Bau in Duitsland

HBG Bau – de groepsmaatschappij van HBG, Hollandsche Beton Groep nv, actief in de sector utiliteitsbouw in Duitsland – is gestart met twee winkelprojecten met een gezamenlijke waarde van circa € 42 miljoen. HBG Bau bundelt de activiteiten van de drie dochterondernemingen Raulf, Wayss & Freytag Schlüsselfertigbau en Müller-Altvatter.

Raulf en Wayss & Freytag Schlüsselfertigbau realiseren gezamenlijk de uitbreiding en renovatie van een groot winkelcentrum in Viernheim in de deelstaat Hessen. Met deze opdracht is ruim € 25 miljoen gemoeid. HBG renoveert het winkelcomplex uit 1972 en bouwt 60.000 m2 extra winkelruimte. Dit bouwoppervlak komt overeen met tien voetbalvelden. Het vernieuwde winkelcentrum zal in het voorjaar van 2003 met 160.000 m2 ruimte bieden aan meer dan honderd winkels. Het project omvat tevens de bouw van een bioscoop met tien zalen. Opdrachtgever is ECE Projektmanagement GmbH & Co. KG uit Hamburg.

In Frankfurt-Bockenheim [een stadsdeel van Frankfurt am Main] start Müller-Alvatter met de bouw van het woon- en winkelcomplex Alvearium. De aanneemsom bedraagt € 17 miljoen. Het project omvat zeven woonblokken met 127 appartementen, zeven winkels, tien kantooreenheden en een verdiepte parkeergarage van twee verdiepingen. De Latijnse naam Alvearium betekent 'bijenkorf' en is afgeleid van het stadswapen van Frankfurt-Bockenheim, waarin een bijenkorf is afgebeeld. Müller-Altvatter zal het project in oktober 2002 overdragen aan opdrachtgever DIBAG Industriebau AG uit München.

Nadere informatie: drs. A.C. Pronk, HBG Public Relations, telefoon 070 3722121.