WonenCentraal renoveert 112 huurwoningen Componistenbuurt, Alphen aan den Rijn

‘Met de investeringen in deze woningen krijgen de bewoners een comfortabele woning met een gunstig energielabel en ook de buurt knapt ervan op’, aldus Erwin van Rijnberk, manager Woondiensten wonenCentraal, bij de proefwoning Serenadestraat 47.

Meer comfort en energiebesparende maatregelen

Alphen aan den Rijn, 26 september 2016 - WonenCentraal start vandaag met de renovatie van 112 huurwoningen in de Cantatestraat, Nocturnepad, Concertweg, Preludeweg en Serenadestraat. Voor april 2017 moet de klus geklaard zijn.

In opdracht van wonenCentraal voert BAM Woningbouw de renovatie uit. Op het programma staan onder andere het plaatsen van nieuwe kunststof kozijnen met nieuwe buitendeuren en een aantal nieuwe keukens.

Isolatiemaatregelen

WonenCentraal vindt het belangrijk om een steentje bij te dragen aan lagere woonlasten voor haar klanten. Zo krijgen de 112 huurwoningen nieuwe kunststof kozijnen met isolerende (HR++) beglazing. Hierdoor wijzigt het energielabel van hoog D naar laag C. Daarnaast biedt de corporatie tegen een huurverhoging dakisolatie aan. Dan wordt zelfs een energielabel van A gehaald. De vermindering van het energieniveau betekent een lagere energierekening voor de bewoners, voor nu en in de toekomst.

Met het opknappen van de gevels, het isoleren van kopgevels en het isoleren van de kruipruimten verminderen we het vochtprobleem dat in de woningen bestaat door de hoge waterstand in de wijk.

Bewonerskeuzes

Alle woningen krijgen nieuwe voordeuren. Bewoners konden kiezen voor een eigen kleur en model voordeur. Zo krijgen de huurwoningen in de Componistenbuurt een individueel karakter.

Daarnaast hebben de bewoners die in aanmerking komen voor de keukenvernieuwing in de proefwoning kleuren voor keukenkasten, aanrechtblad en tegels uitgekozen. Tegen een eenmalige betaling konden zij kiezen uit aanvullende opties, zoals een verlengd aanrechtblad en extra onder- en/of bovenkasten.

Proefwoning

Serenadestraat 47 is eerder uitgevoerd als proefwoning. Daarmee hebben wonenCentraal en BAM Woningbouw beoordeeld of de geplande maatregelen inderdaad aansluiten bij het beoogde resultaat. Het eindresultaat is geslaagd.

Nadere informatie: wonenCentraal, Suzan Knipp, (0172) 418 574.